In de media is er veel aandacht voor het nieuwe pensioenstelsel. Terecht, het is een immense en ingewikkelde transitie met grote impact voor consumenten. Er zal dus veel aandacht komen voor pensioencommunicatie. Ook terecht, want het nieuwe stelsel brengt nieuwe kansen, risico’s en keuzemogelijkheden met zich mee. Wat wij helaas missen is aandacht voor financiële geletterdheid in het algemeen. Met de toenemende eigen verantwoordelijkheid voor de persoonlijke financiën, wordt het steeds belangrijker dat je goed begrijpt hoe je ervoor staat en aan welke knoppen je kunt draaien.
Financiële geletterdheid bestaat wat ons betreft uit twee elementen: je kent en snapt je eigen persoonlijke situatie én je weet welke financiële beslissingen passen bij het leven dat je wilt leiden.
Om je persoonlijke financiën goed te snappen hebben we goede communicatie nodig van uitvoerders van financiële diensten: een duidelijk pensioenoverzicht, heldere informatie over je hypotheek, spaargeld, beleggingen, etc. En daarmee bedoelen we niet pagina’s vol disclaimers en ‘kleine lettertjes’ die gericht zijn op het voorkomen van claims. We zijn dan ook blij met technologische ontwikkelingen die het mogelijk maken om financiën veel duidelijker en persoonlijker te communiceren, we denken daarbij bijvoorbeeld aan de steeds beter wordende pensioenplanners van pensioenfondsen.
De volgende stap is dat je niet alleen inzicht hebt, maar dat je ook snapt welke beslissingen je kunt nemen. Wat is slim om te doen als je wilt verhuizen, een goed pensioen wilt opbouwen, eerder wilt stoppen met werken, je kinderen financieel wil ondersteunen bij hun studie? Moet je sparen, beleggen, aflossen op je hypotheek, een lijfrenterekening openen? En welke (beleggings)risico’s passen daarbij?
Een voorbeeld:
Voor veel mensen is goed gespreid beleggen, bijvoorbeeld door een maandelijkse storting, een goede manier om vermogen op te bouwen voor later. Zeker voor jonge mensen is het effect van compounding (rendement over rendement) spectaculair. Afgeschrikt door disclaimers als ‘rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’ of ‘u kunt uw hele inleg verliezen’ blijven we sparen of verkopen we gauw de beleggingen bij de eerste koersdaling. Met een beter begrip van rendement, risico, beleggingshorizonnen en menselijk (maar irrationeel) financieel gedrag, neem je veel betere beleggingsbeslissingen.
Vanuit DURF financiële planners nemen we onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan financiële geletterdheid, zowel in ons vrijwilligerswerk als in ons bedrijf. Onze visie is er op gericht dat we mensen helpen om zelf financiële beslissingen te DURVEN nemen. Want als je snapt hoe je ervoor staat, DURF je meer. Dat doen we onder andere voor organisaties die voor goed werkgeverschap staan en ons betrekken in de advisering van hun medewerkers.
Wij zullen ons blijven inzetten om de financiële geletterdheid van consumenten te verhogen. Dat was al belangrijk, maar wordt onmisbaar met een nieuw pensioenstelsel in zicht.
Weten hoe je als werkgever medewerkers kunt helpen of hoe je zelf aan de slag kunt met je eigen persoonlijke financiële planning? Bel ons op 033 – 200 3066 of stuur een e-mail naar welkom@durf-fp.nl voor een kennismaking.