‘Hoe was je weekend?’

Dagelijkse maandagvraag bij het koffiezetapparaat. Normaal praat Hans honderduit, maar nu staart hij wezenloos naar de machine die pruttelend zijn kopje vult. De geluiden versterken zijn stemming. Pruttelen, mopperen, koffiedik kijken. Zo’n dag.

Hans is halverwege de veertig en HR-medewerker. Een zelfstandige functie die hem op het lijf geschreven is. Maar nu loopt hij tegen de grenzen van zijn kunnen aan. Het bedrijf heeft een reorganisatie aangekondigd. Vanaf dat moment stokt zijn normale werk. Collega’s buitelen over hem heen met financiële en juridische vragen. Hans slaapt slecht en staat op het punt zijn eigen ziekteverzuim te registreren…

Hans overleg met zijn directeur die al snel vaststelt: ‘We hebben hulp nodig om onze medewerkers bij te staan in deze spannende tijd.’

Een dag later maakt Hans kennis met DURF.

Hans voelt zich serieus genomen. Zijn gevoel van falen verdwijnt als DURF hem laat zien dat zijn algemene kennis uitstekend is. Dat hij medewerkers goed kan informeren. Maar dat een reorganisatie complex is. Dat het vooral om persoonlijk advies gaat. Dat adviseren – met zicht op de onderlinge samenhang van alle beslissingen – een andere tak van sport is dan informeren.

Later bij het koffiezetapparaat zegt Hans opgewekt: ‘DURF is de smeerolie tussen onze werkgever en wij, als medewerkers.’

Resultaat DURF voor Hans:

Gemoedsrust en plezier in het werk terug

Resultaat DURF voor werkgever: 

Rust op de werkvloer, goede sfeer en duidelijkheid voor werknemers